Pierre Besnard

diumenge 29 d’abril de 2012

Pierre Besnard:

- Pierre Besnard: El 19 de febrer de 1947 mor a Bagnolet (Illa de França, França), el militant anarcosindicalista Pierre Eugène Besnard. Havia nascut el 8 d’octubre de 1886 a Montreuil-Bellay (País del Loira, França). L’1 de març de 1909 va entrar com a factor auxiliar en els ferrocarrils de l’Estat a Chinon i després com a factor en cap a l’estació d’Auteuil-Boulogne. El 4 de maig de 1920 va ser elegit secretari interí de la Comissió Permanent de l’Oficina Mixta dels Sindicats Parisencs de Ferroviaris i era el principal dirigent del moviment per a la regió parisenca; i deu dies després, va ser cessat dels ferrocarrils per haver fet vaga. També va ser membre de la Comissió Executiva de la Federació Nacional de Ferroviaris.

A partir de l’1 de juliol de 1920 va entrar com a taxador de la Companyia Piemontesa de Transports. El 20 de maig de 1921 va substituir Monatte com a secretari general del Comitè Central dels Comitès Sindicals Revolucionaris (CSR), principal força de l’oposició en el si de la Confederació General del Treball (CGT) dirigida per Jouhaux. Abans, en febrer de 1921, havia fundat el «Pacte», societat secreta a l’estil bakuninista que tenia com a finalitat orientar els CSR i la CGT cap a l’anarcosindicalisme. En 1926 fundarà, escindint-se de la CGT, la Confederació General del Treball Sindicalista Revolucionària (CGTSR), sindicat revolucionari afiliat a la nova Associació Internacional de Treballadors (AIT, no autoritària), creada en 1922 a Berlín per Rudolf Rocker.

En 1928 publicarà Le Combat Syndicaliste, òrgan de la CGTSR. Quan esclata la revolució espanyola participarà en la creació dels Comitès Anarquistes Sindicalistes per a la Defensa del Proletariat Espanyol i va ser elegit com a secretari de la Conferència d’aquests comitès que es van reunir entre el 24 i el 25 d’octubre de 1936, i va ser confirmat en aquesta funció en el Ple de l’AIT que va tenir lloc a París entre el 15 i el 17 de novembre amb la finalitat d’intensificar la propaganda internacional en favor de l’Espanya llibertària.

Durant la II Guerra Mundial es va refugiar al Midi i amb l’Alliberament serà elegit vicepresident de la Confederació General Pacifista creada entre el 9 i el 16 de desembre de 1945 i de la qual Louvet seria secretari general. Pierre Besnard va morir el 19 de febrer de 1947 i va ser incinerat el 24 de febrer al cementiri parisenc de Père-Lachaise (urna 10.759).

Entre les seves obres podem destacar

Les syndicats ouvriers et la révolution sociale (1930),

Le monde nouveau (1936),

L’Éthique du syndicalisme (1938)

i col•laboracions en l’Encyclopédie Anarchiste de Sébastien Faure.